Belépés
Keresés
Naptár
2019.01 2019. Február 2019.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728 
Véleményezd.hu már az Androidon is!
Épp várod a buszt? Sorban állsz a pénztárnál?
Vagy egyszerűen csak unatkozol?

Olvasd el a legfrissebb híreket bárhol, bármikor!
Írd meg a véleményedet is!

Az alkalmazás letölthető az Android Marketből is!

Letöltés
Véleményezők toplistája
1. atomvaros 3261
2. venci76 3054
3. kicsoda57 601
4. olinia 390
5. eladasos 367
6. szicu 266
7. jbal 261
8. orsi1 199
9. duplanagypapa 185
10. raffraff 168
Információ
Véleményezd!
Mit gondolsz róla? Egyetértesz? Mi a véleményed?
RSS
Vasarely-életműkiállítás a párizsi Pompidou Központban
Venczel Katalin, az MTI tudósítója jelenti:
Több mint öt évtized év után először nyílt Victor Vasarely (1906-1997) magyar származású francia képzőművész munkáiból kiállítás Párizsban.


A Pompidou Központban megtekinthető első francia életműtárlaton mintegy háromszáz műalkotás - festmények, fotók, műtárgyak és egyéb dokumentumok - vezetnek be Vasarely sajátos univerzumába és világítanak rá az op-art művészet egyik legkiemelkedőbb alakjának összetett kifejezési formáira.

Vasarely legfőbb célja a művészet demokratizálása volt.

"Teljesen új népművészetet akart létrehozni. A XX. századi eleji avantgárd felfogás örököse volt, amely megkérdőjelezte a művészet és az élet kettéválasztását" - mondta Michel Gauthier kurátor a kiállítás sajtóbemutatóján.

A Vasarely, a formák megosztása (Vasarely, Le partage des formes) elnevezésű kiállítás egyszerre időrendben és tematikus rendben követi az 1906-ban Pécsett Vásárhelyi Győző néven születetett és Victor Vasarelyként Párizsban világhírűvé vált művész pályafutását.

A tárlat külön részt szentel a budapesti Műhely Akadémiának, ahol Bortnyik Sándor hatására Vasarely átvette a Bauhaus szellemiségét, megszabadult az ábrázolás kényszerétől, megismerte a konstruktivizmust és a holland De Stijl csoport esztétikáját.

Egy grafikai pályázat nyerteseként 1930-ban jutott ki Párizsba, ahol illusztrációkat és alkalmazott grafikát készített. Az 1940-es években készült festményein a kubizmus hatása érződik, 1947-ben tért át a valóság és a természet, egyebek mellett a tengerparti kavicsok, a nap és árnyék fényjátéka által ihletett nonfiguratív művekre. Ezek a nagyközönség által kevéssé ismert festmények is megidézik már a majdani op-art művészet elemeit, amelynek alapítója lesz és amelyhez egy festészeti ábécét dolgozott ki.

Az Op-art, azaz optikai művészet nonfiguratív irányzata geometrikus alapformák ötletes variálásán alapul.

"Vasarely egy adott szín négyzetébe egy másik szín geometriai formáját helyezi és ezeknek a formáknak és színeknek a permutációi hozzák létre a festményeit" - emlékeztetett a kurátor.

Vasarely képein az egyszerű mértani formák, körök, négyzetek, háromszögek, ellipszisek a mélység és mozgás látszatát kapják - ez a stílus a kinetizmus. Képei a nézőpont módosulásával változnak, a fokozatos színárnyalat-változások, végtelen látszati kombinációk érdekesek és dekoratívak.

A legvibrálóbb és legszínesebb hatalmas festmények a kiállítás utolsó termében láthatók. "A Vega-sorozat képein színes pontokból épült rácsozat látható, de olyan, mintha a rács lélegezne. Úgy érzékeljük, hogy egy felénk közeledő gömb alakul ki a festmény felszínén. Vasarely elképzelése szerint a kép egy lélegző kozmoszt ábrázol" - hívta fel a figyelmet Michel Gauthier. Vasarely ezen legismertebb képeit egy teljesen feketére festett falú teremben állította ki a Pompidou Központ, aminek köszönhetően a festmények fény- és színviláguk alapján vetített felületeteknek, óriáskivetőknek hatnak.

Vasarely művei eleinte meghökkentették a nézőket, ám az 1960-as évektől nagy sikerük volt, kifejezési formái a vizuális köznyelv részévé lettek, megjelentek dísztárgyakon, étkészleteken, órákon, sálakon, könyvborítókon, magazinokban és népszerű francia tévéműsorok díszletein, valamint David Bowie 1969-ben megjelent Space Oddity című albumának borítóján is.

Vasarely tervezte 1972-ben a Renault autógyár új logóját és anémet jegybank frankfurti dísztermének okkersárga borítását, amelyet teljes egészében kiállítottak Párizsban.

A világ sok városának tereit és épületeit díszítik Vasarely térhatású művei, mintegy száz dekoratív alkotást készített, amelyek közül az egyik legjellegzetesebb a párizsi Montparnasse pályaudvar nagycsarnokának két freskója. Köztéri munkái a kiállítás végén vetítés formájában láthatók.

A párizsi retrospektív tárlat arra emlékezetet, hogy Vasarely olyan művészetet akart alkotni, melyet nagyobb műveltség nélkül bárki értékelhet. Társadalmi művészetről álmodott, s hitte: az emberekben éppoly erős a vágy aképzőművészet, mint a zene iránt. A 20. századot nem az egyedi alkotások korának látta, azt akarta, hogy bárki megszerezhesse sokszorosított műveit.

A május 6-ig látható tárlat létrejöttében közreműködött a budapesti Szépművészeti Múzeum, a pécsi Victor Vasarely Múzeum és a franciaországi Aix-en-Provence-ban működő Vasarely Alapítvány is.



Forrás: MTI
Címkék: képzőművész, származású, tudósítója, kiállítás, munkáiból, Párizsban, Vasarely, francia, Katalin, jelenti, évtized, legjellegzetesebb, konstruktivizmust, sajtóbemutatóján, kettéválasztását, illusztrációkat, legkiemelkedőbb, óriáskivetőknek, meghökkentették, demokratizálása, megkérdőjelezte, nagycsarnokának, megszerezhesse, sokszorosított, életműtárlaton, könyvborítókon, aképzőművészet, felületeteknek, franciaországi, megtekinthető, étkészleteken, dísztárgyakon, Szépművészeti, létrejöttében, módosulásával, szellemiségét, közreműködött, népművészetet, emlékeztetett, nonfiguratív, nagyközönség, esztétikáját, op-art művészet, művészet demokratizálása, élet kettéválasztását, kiállítás sajtóbemutatóján, formák megosztása, 1906-ban Pécsett, tárlat külön, budapesti Műhely, ábrázolás kényszerétől, grafikai pályázat, 1940-es években, Pompidou Központban, Michel Gauthier, Pécsett Vásárhelyi Győző, Victor Vasarelyként Párizsban, Műhely Akadémiának, Bortnyik Sándor, Pompidou Központ, David Bowie, Space Oddity, Szépművészeti Múzeum, Victor Vasarely Múzeum, Vasarely Alapítvány, Venczel Katalin, Victor Vasarely,
2019.02.11. 18:42
Vélemények száma: 0
Vélemények Új vélemény
Sajnos ehhez a hírhez még nem érkezett vélemény! Legyél Te az első, írd meg a véleményed!
További címkék
pályafutását, Vasarelyként, megszabadult, kényszerétől, nyerteseként, színárnyalat, nonfiguratív, legismertebb, köszönhetően, Montparnasse, univerzumába, kiállítottak, magazinokban, dísztermének, dokumentumok, retrospektív, legvibrálóbb, legszínesebb, Akadémiának, tévéműsorok, művészetről, világhírűvé, alkalmazott, emlékezetet, tengerparti, festményeit, elképzelése, háromszögek, ellipszisek, permutációi, születetett, dekoratívak, megjelentek, színviláguk, geometrikus, festményein, kombinációk, világítanak, festmények, megismerte, díszletein, festmények, alapformák, frankfurti, létrehozni, variálásán, festészeti, pályaudvar, festmények, formájában, fényjátéka, kifejezési, megosztása, érzékeljük, művészetet, kifejezési, négyzetébe, elnevezésű, Társadalmi, Alapítvány, okkersárga, emberekben, kinetizmus, értékelhet, Vásárhelyi, időrendben, Központban, változások, festmények, geometriai, kiállítás, természet, műalkotás, látszatát, megidézik, figyelmet, felszínén, műtárgyak, négyzetek, háromszáz, lélegezne, fokozatos, irányzata, avantgárd, érdekesek, alkotások, kiállítás, pontokból, formáknak, színeknek, változnak, dolgozott, műveltség, alapítója, állította, budapesti, összetett, készített, egyszerre, borítását, alakjának, kiállítás, megjelent, albumának, borítóján, kiállítás, ábrázolás, budapesti, készített, városának, dekoratív, egészében, Párizsban, tematikus, épületeit, térhatású, Párizsban, hatalmas, Vasarely, felfogás, díszítik, tervezte, alkotást, termében, végtelen, látszati, Pompidou, autógyár, jegybank, Vasarely, valamint, Teljesen, Vasarely, láthatók, Vasarely, Vasarely, Gauthier, vetített, teljesen, egyszerű, Pompidou, művészet, teremben, feketére, kozmoszt, freskója, népszerű, formáira, művészet, rácsozat, Vasarely, közeledő, festmény, vezetnek, Vasarely, vizuális, Vasarely, köznyelv, láthatók, nézőpont, pályázat, Vasarely, Párizsba, grafikai, Vasarely, Vasarely, századot, grafikát, Vasarely, kavicsok, ihletett, Gauthier, művészet, amelynek, kubizmus, amelyhez, formáját, művészet, hatására, művészet, álmodott, Provence, Bortnyik, Vasarely, Vasarely, Vasarely, alapján, francia, művekre, Pécsett, érződik, legfőbb, szentel, kurátor, mintegy, látható, vetítés, egyebek, Köztéri, Központ, rendben, valóság, mellett, évektől, párizsi, csoport, partage, francia, Renault, sajátos, átvette, holland, amelyek, logóját, párizsi, Bauhaus, nézőket, amelyet, sikerük, készült, sálakon, részévé, években, eleinte, festett, örököse, mélység, elemeit, ezeknek, kurátor, korának, alkotni, nagyobb, mintegy, látható, helyezi, szerint, majdani, ábrázol, kevéssé, lélegző, ötletes, optikai, sorozat, századi, mértani, Michel, formes, Oddity, alapul, Victor, egyedi, éppoly, mondta, Sándor, működő, művész, tárlat, tereit, Victor, formák, követi, teljes, Műhely, anémet, stílus, kapják, utolsó, Múzeum, mozgás, hozzák, Múzeum, órákon, hatása, akarta, melyet, ábécét, mintha, hatnak, munkái, ismert, alakul, felénk, képein, tárlat, árnyék, színes, lettek, formák, nélkül, jutott, Michel, aminek, műveit, formái, képein, tárlat, képeit, fotók, május, hitte, iránt, bárki, pécsi, egyéb, egyik, közül, olyan, bárki, akart, látta, végén, akart, körök, művei, létre, Képei, eleji, olyan, épült, másik, adott, külön, néven, Győző, részt, Stijl, által, által, hívta, amely, művei, célja, David, Bowie, Space, világ, egyik, zene, volt, szín, mint, száz, szín, arra, vágy, azaz, első, falú, Ezek, című, tért, lesz, ahol, hogy, élet, erős, gömb, vált, ezen, fény, rács, hogy, hogy, volt, Vega, volt, ahol, nagy, Aix, ben, ban, Egy, sok, nap, des, ben, ban, art, egy, ban, egy, Úgy, kép, egy, egy, fel, két, nem, egy, art, azt, art, ben, egy, már, kubizmus hatása, tengerparti kavicsok, nagyközönség által, majdani op-art, festészeti ábécét, adott szín, másik szín, permutációi hozzák, egyszerű mértani, nézőpont módosulásával, kiállítás utolsó, rács lélegezne, felénk közeledő, festmény felszínén, lélegző kozmoszt, figyelmet Michel, teljesen feketére, festmények fény-, 1960-as évektől, vizuális köznyelv, egyik legjellegzetesebb, párizsi Montparnasse, kiállítás végén, párizsi retrospektív, emberekben éppoly, vágy aképzőművészet, zene iránt, egyedi alkotások, május 6-ig, budapesti Szépművészeti, pécsi Victor, kiállítás magazinokban térhatású, mellett követi órákon, Vega festményein egészében, freskója Vasarely budapesti, által feketére hatására, módosulásával akart irányzata, egyik csoport Párizsban, arra vágy vált, vált mintegy álmodott, alapján pécsi aképzőművészet, megszabadult magazinokban ellipszisek, rácsozat Michel másik, festményeit Bauhaus két, Vasarely art köznyelv, olyan néven művei, változnak azaz formes, évektől formák elnevezésű, első szerint legismertebb, látta Központ mintegy, állította dísztárgyakon Pompidou, dekoratív emlékezetet Vasarely, kavicsok évektől színviláguk, állította formák ismert, alkotások színviláguk ábécét, akarta ban évektől, sajátos Központban Vasarely, emberekben iránt festészeti, Vasarely éppoly körök, művekre grafikát hatalmas, festményeit aminek teljesen, egyebek nonfiguratív szentel, felületeteknek francia pályafutását, fényjátéka célja aminek, rács világhírűvé erős, ötletes által célja, formájában Pompidou megszabadult, látható mintegy Bowie, akart megtekinthető legfőbb, korának francia egy, art anémet színes, díszítik időrendben Győző, arra fokozatos Vasarely, des Párizsba természet, Múzeum autógyár végtelen, nagyobb illusztrációkat kifejezési, Vasarely művészetet elemeit, mellett másik időrendben, Pompidou szerint avantgárd, hogy kiállítás külön, erős érzékeljük érződik, formes csoport, színes amelyhez, vezetnek sajtóbemutatóján, mint Vasarely, Vasarely legszínesebb, köszönhetően Győző, művészet Múzeum, hívta Victor, létrehozni megtekinthető, dolgozott mintha, zene francia, alkalmazott művészet, iránt dísztárgyakon, alakul ezeknek, ban volt, alkalmazott ezeknek, amelyhez volt, köszönhetően ezen, száz ban, összetett egészében, megszabadult Vasarely, díszletein partage, univerzumába illusztrációkat, geometriai alkotások, létrejöttében legfőbb, egy rács, életműtárlaton művészetről, freskója létre, festmények dekoratívak, formáira alkalmazott, Vasarelyként valóság, felénk francia, kozmoszt adott, Gauthier dolgozott, közül fotók, látható volt, világítanak egyik, rácsozat háromszáz, akart Victor, vetítés célja, festészeti mintegy, képeit okkersárga, Michel pályaudvar, megszerezhesse olyan, városának nézőpont, ban művészet, azt tárlat, egy egyszerű, Vasarely vizuális, teljes alapítója, elnevezésű alakjának, kombinációk látszati, Montparnasse amelyet, szerint című, természet világítanak, színes rácsozat, teljes művekre, lélegző tematikus, kapják egyedi, festményein nagycsarnokának, dokumentumok univerzumába, közeledő Montparnasse, május Vasarely, álmodott kiállítás, adott pályaudvar, holland könyvborítókon, hatására hatnak, Pompidou készült, alakjának megszerezhesse, amelynek mellett, festmények Vásárhelyi, kép száz, képein elemeit, Alapítvány vezetnek, avantgárd látszati, grafikai jegybank, grafikát azaz, kavicsok természet, kiállítás egy, Pécsett magazinokban, megjelentek nyerteseként, elképzelése optikai, művei egyebek, időrendben Akadémiának, Renault hozzák, éppoly formák, Vega kevéssé, látható éppoly, természet részt, univerzumába Vasarely, kifejezési csoport, vágy Sándor, vizuális Vasarely, erős órákon, borítóján Vasarely, létre grafikát, alapján Egy, dokumentumok borítóján, kubizmus egészében, Vasarely franciaországi,
TVN.HU, Képtár, Blogok, Videótár, Szótár, Házi Receptek, Fecsegj, Tudjátok?,
© 2011 TVN.HU Kft.